Shopping Cart

Team JapTuning @ Wheels N Smoke

Kicko

Nu har vi kommit en bit in på säsongen och uppdateringarna har ju inte varit dom bästa.

Jag har förmånen att under säsongen få delta i Holeshot’s turné ’Wheels N Smoke’.
Det är en turné totalt 11 stopp runt om i Norrland, blandat driftingshow/tävling.

’Wheels N Smoke’ är sponsrad av en rad olika företag, bland annat Rockstar och Radiostationen Rockklassiker,
vilket ger oss förare möjligheten att köra hela turnén utan att det kostar oss någonting.

Vi har hunnit med att köra två stopp hittills och det har bra för oss vid båda tillfällena.

Wheels N Smoke -Vilhelmina:
Var på plats med min Nissan 200SX S14.5 och det var första riktiga körningen med nya bilen.
Träningen gick mest åt till att känna på bilen så hade inte hunnit med några riktiga repor när det var dags för kval.
Vi körde 4 kvalrundor och kom till finalen men väl där så exploderade däcken innan jag hade tagit mig runt banan.
Kändes ändå som en riktigt bra dag med mycket publik, fint väder och började få bra koll på bilen innan dagen var över.

Wheels N Smoke – Pajala:
Under årets varmaste dag så tog vi båda bilarna och åkte upp till Pajala för nästa stopp på turnén.
33.5 grader i skuggan och varmaste platsen i Europa hör ju inte till vanligheterna uppe i Pajala.
Det var en riktigt skön bana vi körde ute på Pajala Flygplats, asfalten var väldigt slät och halkig så alla bilar hade effekt så det räckte för att ligga brett.
Jag körde min S15 några uppvisningsrundor och den passade väldigt bra för den här typen av bana, det enda som saknas är lite mer styrvinkel.
I min S14.5 så tog jag mig till final och väl där tog jag hem segern mot Tomas Borgström i en BMW 325 Turbo.

I slutet av finalen så märkte jag dock att jag tappade effekt och helt plötsligt låg vattentempen på 112 grader.
Grenröret hade spruckit REJÄLT vid utloppet till wastegaten och avgaserna hade gått rakt ut i motorrummet och smält kablaget till torkarmotorn och laddtrycksstyrningen.

Anledningen till att det sprack är att grenröret är lagat runt 10 gånger under tiden som bilen gick i England och ofta har dom varit ute på tävling då det har hänt så det har varit flera olika svetsar, både MIG och pinnsvets, som har använts. Vi skulle verkligen behöva bygga ett nytt grenrör men just nu är det för tätt mellan körningarna för att det ska finnas tid för det. Grenröret är nu svetsat och på plats igen och vi ska ordna upp elen under veckan.

På Fredag 1 Juli är det dags för Wheels N Smoke – Umeå.