Japtuning Blog

Team Pony Drift – Vinter 2013

Vi kan meddela att Team Pony Drift kommer växa på många sätt 2013, bland annat kommer Pony Drift Academy utökas och bli Pony Drift & Stunt Academy. Vi har skaffat en till bil för att komplettera detta ändamål, en FWD Nissan Primera GT med SR20DE motor. Denna är precis hemkommen från lackering, vår sponsor PaintIt AB fixar jobbet. Tack Fredrik för ett kanonjo
http://www.paintitab.se/

Som det syns så är www.GATEBIL.no en ny sponsor till 2013 så räkna med oss på dessa events!

Under hela hösten har det grejats för fullt på Nissan, motorn har tagits ur och satts på stativ i väntan på uppgraderingar. Sedan rensades hela motorrummet och nya hjulhus gjordes med helt nytt frontparti i fyrkantsprofil, hela motorrummet målat i mörkgrå metallfärg. Bilen rensades sedan ur inuti för att ta tag och göra ett nytt elsystem som är mer lätthanterligt och användarvändligt samt mer funktioner ex blinkers och extra bromsljus i vindrutan som krävs i 2013’s reglamente. Fixade ihop en egengjord elpanel som underlättar installationen, färdigställning av detta kommer senare.

2JZ Motorn på stativ, Twinturbo och insug m.m avtaget.

Turbon blir Schwitzer S300 med 60mm Wastegate. Top mount fuelrail med Bosch EV14 1200cc spridare

Grenrör gör Jimmie Möllerstedh på JAK, Bonnmeck. Färdigt inom kort! En design som är tänkt efter register, tidigt spool, lättmeckat med toppmonterad wastegate, ingen dynoqueen men framförallt inget köpegrenrör

Bling

Dragwire till FIA huvudbrytaren som sätts utanpå bilen

SBF/FIA Katalysator, Modell XL

Fick sponsrat ett plenuminsug. Matchportade ihop detta och insugsrunnersen med adapterflänsen imellan så det är helt slätt samt rundade kanterna inne i plenumet. Köpte ett 80mm gasspjäll till detta.

Detta svetsades sedan om med nya spridarhylsor, ny gasspjälls fläns och sedan blästrades och pulverlackades dem i mattsvart, Badass!

Under hela sommaren har 2JZmotorn haft problem med kylningen, från och med nu ska förhoppningsvis detta inte inträffa något mer..

Nascarkylare, 100mm tjock, rymmer 6 l vatten, original rymmer 1,5 l, S14 eftermarknads 3 l..

Dubbla 12″ 15cm tjocka SPAL fläktar, de bästa på marknaden

Moddat vattenpumpshus då Davies Craig elektrisk vattenpump används samt ändrat vattenröret ut från motorn för att få en ny högsta vattennivå istället för i kylaren då den nya kylaren är placerad lägre ner än förra. Även dessa blästrades och pulverlackades hos Pelle

Till sist men inte minst, blocket har blivit målat!

Comments are closed.