JapTuning

JapTuning Time Attack Team – King of the South!

juni 5th, 2015

Lördagen den 30e maj gick Timeattack.nu´s evenemang ”King of the South” av stapeln på Ring Knutstorp.

Självklart var vi på plats! Dagen bjöd på regnskurar och det är inget som Hankook TD däcken gillar, men trots det lyckades Stefan sätta dagens snabbaste tid i alla klasser på 1:04,5 och plockade hem titeln som ”King of the South”.
Filip placerade sig 3a i finalen bland R-däck bilarna och Robban 3a bland bilar på gatdäck efter några jobbiga fighter med motorstarka Porschar. Grymt bra arrangerat av TAnu.se

10482852_827432334031234_633245409134668571_n 11019407_1117064208308948_4695965850669292276_n 11062114_1078176138878571_1289194801351611927_n

11217179_827432627364538_5964235299361140011_n 11377176_1117400244942011_8256191761758838514_n 11390034_1117400278275341_6321563077095570738_n

11392786_827433054031162_404300560762001404_n 11393076_827433000697834_3814351279140741338_n 11113912_824684594306008_8218101097129540662_n
Bilderna tagna av: Steffens Foto, Fotograf Hellberg, Fredrik Lövgren, Timeattacknu.se

JapTuning Trackday 2015 & Wangan Meet

januari 24th, 2015

JapTuning Trackday och Wangan Meet på Ljungbyhed den 16:e maj 2015

Efter förra årets succé arrangerar JapTuning AB för andra gången ett bankörningsevent!

Nytt för i år är att JapTuning sponsrar Wangan Meet som kommer att arrangeras samtidigt!
Wangan Meet är en bilutställning, främst för japanska bilar men även andra bilmärken.
Alla är välkomna!

Kostnad:
Körning på JapTuning Trackday hela dagen kostar endast 600:- och anmälan görs via MOM-events hemsida:

http://simplesignup.se/event/55365-japtuning-trackday-paa-ljungbyhed-park

Att ställa ut / delta i Wangan Meet är Gratis!
Inträde besökare: Gratis!
Parkering: Gratis!

Häng med oss på årets roligaste och mest prisvärda event den 16:e maj på Ljunbyhed flygfält!

/ JapTuning AB och Wangan Meet

07:00 – 08:00 Ankomst till banan och incheckning i hangaren för utställare och trackdayförare.

Vid incheckning får ni en dekal som skall sättas i vindrutans vänstra övre hörn, denna visar vilken grupp ni tillhör i trackdayn eller om ni ställer ut bilen på Wangan Meet.

• Bilar som skall köra trackdayn parkerar i depåområdet och anmäler sig inne i hangaren. Där får man den obligatoriska dekalen som skall sitta i bilens framruta.

• Utställare på Wangan Meet parkerar på området nedanför hangaren (kör förbi hangaren). Sedan anmäler ni er i hangaren och blir tilldelade en lapp med ett utställningsnummer. OBS! Utställningsnummert ska finnas synligt i framrutan på er bil under dagen.

• Besökare är välkomna att parkera utanför depåområdet.

08:00-08:10 Möte i hangaren – Välkomna! Presentation av dagen

08:15-09:00 Förarmöte, obligatoriskt för alla förare på JapTuning Trackday.
Här pratar vi generellt om grunderna kring bankörning, hur man håller i ratten, vad händer om man kör av, säkerhet m.m. Vi tar upp allmänna förhållningssätt på banan, så som att ha uppsikt i backspegeln, regler för omkörningar och allt som hör till. Nybörjare som erfaren kommer du få svar på dina frågor här.

09:00-09:45 Följa John varv runt banan, obligatoriskt.
Line-up med era egna bilar, en grupp i taget. Funktionärer visar banans sträckning i låg hastighet, vart man kör in på banan och vart man kör ut från banan. OBS! Hjälm och heltäckande klädsel.

Ca 10:00-12:00 Körning i grupper.
Pass om 15-20 minuter / grupp under förmiddagen.

12:00-12:45 Lunch (Varm mat kommer finnas att köpa på plats) Banan är stängd under lunch.

12:45-13:00 Förarmöte, obligatoriskt för alla förare på JapTuning Trackday
Här tar vi upp information och förhållningar gällande eftermiddagen, samt besvarar frågor som kan ha dykt upp under förmiddagen.

13:00-16:00 Open pitlane, alla grupper blandat. Max 15-20 bilar år gången. Vi kommer att flagga av var 15:e minut för att undvika väntetid i depån, detta maximerar körtiden för alla.

16.10 – 16.20 Prisutdelning

16:20 Eventet avslutas.

Grupper, Trackday:

Grön: Aldrig kört bana innan
Gul: Kört bana någon gång
Röd: Erfaren

Vid anmälan och betalning på internet väljer du den grupp du anser passa dig bäst, vid frågor vänligen hör av dig till info@japtuning.se
Regler för dagen:
I depå gäller LÅG hastighet. Inget burnande eller dra på. Kör bilen sakta i 1ans växel, det kommer vara fullt med folk som rör sig utanför banan och vi vill absolut inte se någon bli påkörd.
Ljudnivå Max 95db.

Alla bilar är välkomna, med några enkla regler.
Bilarna skall vara i ordnat skick – d.v.s. inga bilar som håller på att trilla sönder. Säkerheten går först. Inga läckage eller lösa delar.
All körning sker på egen risk. Undrar ni om er försäkring för bilen gäller så är svaret i nästan alla fall nej, men kontrollera detta med ert försäkringsbolag. Om ni orsakar skada på MOM Events anläggning kan ni bli ersättningsskyldiga.
Bromsar, lysen och bälten måste fungera som det skall. Hjälm och heltäckande klädsel (bomull) är ett krav! Det är upp till var och en att kontrollera detta innan bankörningen!

JapTuning säljer bromsar till alla bilar, det är viktigt att ha färsk bromsvätska i systemet och belägg som orkar med en bankörningsdag. Har ni frågor vänligen kontakta oss via e-mail: info@japtuning.se

Medåkning är OK så länge passageraren sitter ordentligt, är fastspänd och har hjälm samt heltäckande klädsel.

Man betalar per person som skall köra. Med andra ord kan man ha en bil som kör i 2 grupper med 2 olika förare, så länge alla förare är anmälda och betalda för. Vid incheckning får ni då JapTuning Trackday dekaler för de grupperna ni skall köra i (t.ex. en gul och en röd dekal).

MOM Events har tecknat en arrangörsförsäkring via SMA.
SMA licens gäller under eventet, det är dock upp till var och en om man vill köpa denna försäkring.
SMA är en förarlicens som kan ge ersättning vid eventuell personskada. Kostar 150:- för en engångslicens och kan köpas på plats.
Sjukvårdare finns på plats. Brandsläckare finns på plats.

Drifting är inte tillåtet då detta är en trackday.

Anmälan och betalning till trackdayn görs via http://simpleeventsignup.com/event/55365-japtuning-trackday-paa-ljungbyhed-park
och alla är välkomna oavsett vad man kör för bil och oavsett om man är nybörjare eller professionell racingförare.

Ingen föranmälan krävs för att delta i Wangan Meet, det är bara att dyka upp och anmäla sig på plats 07.00-08.00.

På plats under dagen kommer Fotograf Mikael Roos ta bilder och föreviga eventet. Möjlighet kommer finnas att köpa högupplösta bilder direkt från fotografen. Mer info och kontakt: http://fotografmikaelroos.se/

Information Wangan Meet:
För dig som vill ställa ut din bil på Wangan Meet är detta gratis och alla är välkomna.

Under dagen kommer alla besökare, utställare och trackday-förare kunna rösta på sin favoritbil och efter träffen kommer ”people’s choice” annonseras.

Mer info finner ni på www.facebook.com/wanganmeet

Välkomna till en rolig dag på Ljungbyhed Park!

Se även eventet på Facebook och följ oss där!

 

JapTuning Time Attack Team – We race to win!

januari 13th, 2015

Med ca fyra månader kvar till första tävlingen i TimeAttackNU.se 2015 är målet självklart redan satt. “We race to win”.

Untitled-3Time Attack är en sport för alla, lätt att identifiera sig med och självklart deltaga för att prova tävla på en vettig instegs-nivå.

2015 är vi tillbaka i TAnu.se med en minst sagt målmedveten vinnar-satsning!

jap smaller

Text: TAnu.se redaktion.

Bilder: JapTuning.se, Steffen Nilsen (om annat ej anges).

– – – – –

Redan TAnu.se säsong 2013 var det två ekipage som låg före i tiden, och förutom gott Skånskt humör trots ofta dygnslånga färdsträckor till deltävlingarna- så stack de vita Mitsubishi Evolution bilarna tillhörande Stefan Pålsson och Filip Svensson ut med sin läckra “JapTuning Time Attack Team” dekor.

Trots att de hade betydligt mindre effekt än resten av det då otroligt konkurrenskraftiga startfältet i Pro 2013, så hängde grabbarna på och stack som en törn i sidan på tyngre favorit-tippade ekipage.IMG_9449 copy

Det blev ett gäng topp-placeringar och blodad tand, till 2014 laddades det om och dominansen var total där de körde. Stefan Pålssons Evo numera med betydligt mer effekt och ett noga utstuderat chassi och setup kring däck sprang ifrån konkurrensen med raka segrar i samtliga race utom i finalen då motorn vek ned sig.

Nu kommer folk slippa ställa frågan “om en Evo verkligen är den snabbaste modellen för Time Attack” i kungaklassen på R-däck och gatbilar Pro:

JapTuning.se går “all in” för att under 2015 försöka bekräfta det!

“Efter framgångarna 2014 expanderar JapTuning Time Attack Team till 4st bilar 2015 och vi har bl.a nya maskiner och mer aero i våra Evos (Filip & Stefan, Pro-klassen).

Hela teamet kommer göra sitt bästa att i respektive klass utmana i den stenhårda konkurrens TAnu.se startfältet har rakt igenom.

För oss är tävlandet viktigt av flera anledningar, dels för att som företag synas; men även för att testa de produkter som vi säljer och pressa dem till det yttersta.

Genom alla år har vi på så sätt  kunnat veta vad vi säljer och supporta våra kunder i tuning-branschen till max. Det går i tradition med de Japanska företag som en gång i tiden inspirerade mig till att starta JapTuning!

- #310 Stefan Pålsson, Ägare JapTuning.se.

P1100781

– – –

Utöver den hyper-aggressiva satsning i Pro-klassen av Stefan & Filip så kommer Robert Pålsson (Honda Civic Type-R) försvara de guld/röda färgerna i Club.

Samtidigt som ett bekant ansikte och minst sagt populärt ekipage gör comeback i serien: Tommy Karlsson med sin Subaru Impreza STi, Pro Street:

10494794_313361632176445_4818324210426478250_n

Tommy har alltid krigat i topp-klasserna vart han än kört, och har där haft en tämligen blygsam motoreffekt.

Istället har han då utmanat genom att ha ett extremt balanserat paket rakt igenom, och kommer passa som handen i handsken i “superbils-klassen” Pro Street.

“Det handlar mycket om gemenskap, vi (JapTuning) klickade redan 2013 i depån och jag bestämde mig hoppa på teamet efter den säsongen.

Stefan (ägare JapTuning) har väldigt bra kunskap om det mesta när det gäller support med delar, och kan skramla fram det man behöver vart än på jorden det kan finnas.  

Känns jättekul med en klass av hög konkurrens, men effekten är begränsad jämfört med PRO (-600HK). Får jag fortsätta utveckla mina förarkunskaper så hoppas jag utmana om pallplatser redan denna säsong!”

- #330 Tommy Karlsson, Subaru Impreza STi “Pro Street”.

Den arga Imprezan kommer garanterat vara hungrig på att hänga av de mängder av exotiska Porsche, Ferrari och Corvette m.fl som huserar i den klassen. Även om den har god marginal till de ca 550HK som tillåts i klassen för en 4WD bil, så kommer den fortsätta vara giftig!

– – –

Historik & info JapTuning.se:

JapTuning har funnits i snart nio år, och är som verksamhet specialiserade på all form av tuning och försäljning av eftermarknadsdelar för det ändamålet.

De specialiserar sig på Japanska bilar, med allt från motor, väghållning, transmission, elektronik inom sitt utbud av tjänster. Deras främsta styrka är att erbjuda kompetens som löser “helheten” åt dig som vill trimma sin Japanska sportbil.

En rolig notis är att de även var sponsorer på andra områden i det event där människorna bakom dagens TAnu.se anordnade Sveriges allra första officiella Time Attack: Japmeet 2008.

En fin merit från ett företag som alltid funnits som en engagerande part av att få scenen att växa.

Flera projekt i samarbete med serien är under utveckling som säkerligen flera förare kommer finna aptit och uppskattning för!

Men den avslutande frågan måste vara: Är de en av Sveriges snabbaste tuning-företag? Det får vi se i TAnu.se säsong 2015!

JapTuning news: D2 höstkampanj 2014!

oktober 31st, 2014

Vi upprepar 2013 års succékampanjer genom att erbjuda kanonpriser på D2´s sortiment.

  D2brake  D2 coils  d2coils
Erbjudandet gäller fram till den 10 december 2014!

JapTuning Time Attack Team som tävlade och vann kungaklassen Pro-Am 2014
i Time Attack körde alla med D2 Track Racing coilovers!

1a: Stefan Pålsson (Evo 5)
2a: Filip Svensson (Evo 5)
5a: Tommy Karlsson (Impreza STI)


Mellan oktober och 10 december så är priserna på våra coilovers och bromskit ifrån D2 kraftigt reducerade. Vi har under årens lopp sett ett mönster hos våra kunder som köper coilovers och bromskit under hösten och vintern:

Dem flesta monteras först lagom till vårsolen tittar ut…. -Därav ideén till denna kampanj!

För att kunna hålla dessa otroliga priser så skeppar vi samtliga kit direkt ifrån tillverkaren D2 till Göteborgs hamn. Detta istället för att flyga hem kiten express. På så sätt sparar vi in ordentligt på den dyra flygfrakten och vi kan vi pressa priserna då vi lägger en stor order.

Kampanjen håller till och med 10 december. Vi beställer alla ordrar efter avslutad kampanj och tar hem det med båt. Containern ifrån D2 brukar lämna runt årskiftet och brukar anlända under februari månad/ mars.

För att att vara med på kampanjen så krävs att ordern läggs inom kampanjtiden samt att betalning erläggs, antingen hela beloppet eller en del.

Självklart flyger vi hem kiten som vanligt om ni önskar dem på normal leveranstid vilket är ca 10- 20 arbetsdagar om kiten ej finns i lager. Men då gäller våra ordinarie pris på kiten.

Se kampanjpriserna kontra ordinarie priserna nedan:

Coilovers: Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
Street 7 995:- 5 795 :-
Sport 9 595:- 7 795 :-
Super Sport 15 695:- 12 995 :-
Track Racing 10 995:- 8 495 :-
Super Racing 23 995:- 18 995 :-
Drift 10 995:- 8 495 :-
Rally Grus/ snö 10 995:- 9 995 :-
Rally Asfalt 10 995:- 8 495 :-
Drag 10 995:- 8 495 :-
Pro Rally/ Drift 
28 695:- 23 995 :-
Bromskit utan dammskydd!               Pris fr. ord:           Pris fr. kampanj:
286mm 11 695:- 8 195 :-
304mm 12 995:- 9 195 :-
330mm 13 495:- 10 595 :-
356mm 16 495:- 12 195 :-
Bromskit med dammskydd!              Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
286mm 12 695:- 9 595 :-
304mm 13 995:- 10 195 :-
330mm 15 495:- 11 595 :-
356mm 16 995:- 12 995 :-
380mm 24 495:- 19 195 :-
400mm 26 995:- 22 095 :-
421mm 35 995.- 31 995 :-
Bak bromskit med fungerand handbroms på oket.    
       
Bromskit bak special! Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
330mm 17 995:- 15 395 :-
356mm 19 995:- 16 995 :-
Nyhet!! Bak bromskit med elektrisk handbroms på oket.    
       
Bromskit bak EPB! Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
356mm 24 395:- 20 995 :-
380mm 32 995:- 27 995 :-

Köpvillkor för D2 Höstkampanj:

Denna kampanj fungerar som ett stort officiellt gruppköp. Samtliga orders är bindande och ångerrätt kan inte nyttjas i detta fall. Beställer gör du enkelt i vår webshop, via email eller över telefon.

Samtliga priser är angivna inkl moms. Vi reserverar oss för valutaförändringar eller prisförändringar hos tillverkaren som ligger utanför vår kontroll. Om något sådant inträffar så återbetalas varan till fullo alternativt så erbjuds kunden att delta i kampanjen till det nya aktuella priset.

Vi reserverar oss för förseningar som kan uppstå vid båtfrakt.

Angivna priser gäller enbart fram till den 10 dec 2014 och kan ej kombineras med andra erbjudanden. Vi förbehåller oss rätten att avbryta pågående kampanj (ex om stora valutaförändringar sker, kund återbetalas då till fullo)

 

JapTuning Time Attack Team – Final!

september 20th, 2014

DSC_8831 10665956_842757865765064_7397038345603316317_n DSC_8840 20140905_170627

20140905_170644  DSC_8829  DSC_8871 DSC_8825

SM i Time Attack finalen kördes på Kinnekulle Ring den 6/9.
Det skulle visa sig bli en rysare till final. Under säsongen har det varit ett uppenbart konkurrenskraftigt startfält i ”kungaklassen” PRO-Am, men i den 5:e och sista deltävlingen såg startlistan extremt tuff ut! Flera av Sveriges absolut snabbaste Time Attack-bilar stod som kandidater till att ta hem finalen på Kullen.

Vi kom upp redan på torsdag kväll och sov denna gången i en dubbeldäckare i depån. Fredagen bjöd på träning och i slutet av dagen hade Stefan levererat en 0:56,9-tid och Filip en sekund bakom med 0:58,0. Stefan dammade dock av och förstörde den nya splittern, men det är sånt som händer! Kvällen gick åt till att få ihop bilen efter att tryckrör och avgassystem blivit ihop pressat av smällen men som tur var hade vi svetsen med!

Finaldagen kom och inför den sista tävlingen var inget avgjort ännu. Stefan låg bra på det med full pott efter 4 vinster men det skulle  krävas att både bilar och förare skulle prestera på max. Desto jämnare var det mellan 2an och 4an där det bara skilde några poäng!
Under första kvalpasset satte Stefan 0:57,200 som snabbast innan hans motor började gå på 3 cylindrar. Vi kunde konstatera något mekaniskt haveri i en av cylindrarna då tändstiftet var sönderpressat och fyllt av märken, troligtvis en brusten ventil.
I och med detta var det slutkört för Stefan. Nervöst kunde han nu bara titta på och hoppas att hans tid från Q1 skulle räcka för att leda honom till seger i serien.
Efter Q1 var det grymt tajt i toppen; Tommy fick till 0:59,445 och var därmed under minuten – den magiska gränsen. Filip fick till 0:57,793 och var en av fyra bilar som körde 0:57,xx !

När kvalpassen var färdigkörda hade Stefan 3:e snabbaste kvaltid, Filip 4:e och Tommy 8:e – alla i teamet vidare till Topp 8! Detta betydde även att Stefan fick ihop 26 + 3 poäng och säkrade därmed VINSTEN i PRO-Am serien! Helt fantastiskt!

Tyvärr gick inte Tommy vidare till final efter Topp 8. Filip kvalade in som 2a med tiden 0:57,615  bakom Gustaf Burström och hans brutala Porsche 944 GT-R.
Väl i finalen satte Filip sitt personbästa redan på första attack-varvet och fick till 0:57,383 som räckte till 3:e plats i klassen, endast 0.051 sek bakom Erik Karlén i hans snabba Evo. Filip drog alltså det längsta strået mot både Joakim Dyrstedt och Nore Eriksson och fixade 2:a platsen i serien bakom Stefan! Tommy slutade 7a i tävlingen och totalt 5a i serien!

Av tre JapTuning bilar slutar vi alltså 1a, 2a och 5a i Sveriges kungaklass vad gäller Time Attack!
Bättre bevis på att delarna håller måtten och att kunskapsnivån är på topp är svår att få!

 

 

Wacko Racing – Vallåkra träffen 2014-08-16/17

augusti 31st, 2014

Bild2 bild3

Det blev totalt 3 stycken bilar som lyckades med att anlända till montern. En av dessa var Johannes vrålande BMW E30 V8 Drift som nyligen rullat ut från garaget med en massa nya roliga delar monterade såsom wisefab framvagnskit, coilovers och helbur. Den andra bilen som hittade till montern var Mattias Skyline som bara för några dagar sen effekttestades i bänken vilket resulterade i att wastegatefjädern gav vika, men han körde ändå där ifrån med 550hk på ynka 1bar. Toppbetyg med dessa två nyförvärv i montern. Mickes välputsade Golf GTI kom också med på ett hörn.
Trots att vädret inte ville bjuda på någon sol eller någon vidare behaglig värme så var det mycket besökare under hela eventet och vår monter fick väldigt god respons från många besökare i alla åldrar trots att vi var omringade av andra team som ställde ut sina bilar.
Tanken var under fredagens planering att vi skulle resa vårt tält och ställa bilarna i det men så blev det aldrig då det blåste för mycket på utställningsplatsen. Vi får inviga tältet nästa event istället och hoppas på att det blåser mindre då.
I vår planering ingick också att Mattias nyinförskaffade Nissan 200sx S13 driftig bil skulle infinna sig på plats i montern men efter förseningar av delar och andra förhinder som åsamkande tidsbrist så valde vi att lämna denna bil hemma detta event. Bilen kommer att vara med oss på nästa utställning/tävling.
Överlag så är vi i Wacko Racing väldigt nöjda med träffen! Vi vill även passa på att tacka er för att ni ställde upp med diverse material i form av banderoller och dekaler.

Hot Wok Racing – Premiär för Juke DR

augusti 18th, 2014

Wokens nya bil – Juke DR har premiärkörts. Efter endast ha lagt en test-börnis var detta första riktiga körningen med bilen.
Nu är den förstärkt och snart redo för att sätta nya rekord igen! Se filmen!

JapTuning Time Attack Team – sammanfattning SM deltävling 2/3/4

juli 31st, 2014

2a SM deltävlingen som gick på Sveriges ”måttstocksbana”, Mantorp Park, den 25/5 och skulle återigen bevisa vad bitarna höll för.

Ytterligare lite modifieringar hade kommit på plats till denna tävling och det resulterade i att alla i Teamet tog sig till Top 8, vilket var teamets mål för dagen! Otroligt nog måste tilläggas då Stefan inte trodde att det skulle bli någon körning efter ett läckage på bränslecatchtanken! Denna svetsades dock samman av Björn ”Woken” som körde ner från Stockholm och tigade ihop tanken kl 2 på natten på Scandics uteservering!
Stefan knep 1a platsen med en tid på 1:24.236. Filip kom 5a med 1:26.777 och Tommy 8a. En grym prestation av teamet som visar att JapTuning levererar!

mantorp 5 mantorp 1 mantorp 3 mantorp 4

3e tävlingen som gick på Kinekulle Ring den 28/6 skulle bli blöt! Det hade lovats regn hela helgen och allt regnet som var lovat för hela helgen tycktes komma under tävlingsdagen.
Efter warm-up var det Filip som var snabbast med 1:03.3 och Stefan därefter med 1:05.5.
Tyvärr fick Tommy bryta ganska tidigt i tävlingen pga bromsproblem.
Fighten kom att bli mellan Stefan och Filip som var överlägsna under dagen med tider på 1:02.xx, ca 5 sekunder snabbare än övriga tävlingskompisar!
Stefan tog hem största pokalen och Filip kom 2a, bara 0.288 sekunder bakom.

kinekulle 1kinekulle 4 kinekulle 5kinekulle 3
4e tävlingen gick i Norge på Rudskogen Motorsentrum den 19/7.
Rudskogen är en ganska stor bana som lämpar sig för motorstarka bilar och med flera 8-900 hk ekipage i klassen var det ovisst hur det skulle gå. Helgen bjöd på en del strul med originalkomponenter (vevaxelgivare) för både Filip och Stefan! Märkligt hur en sådan sensor kan fungera i många år för att samtidigt gå sönder på 2 bilar i samma team! Inför tävlingen låg Stefan 1a i SM serien efter 3 raka vinster och Filip 2a, Tommy 7a. Alla var laddade ,Tommy hade nya hjul sin bil vilket skulle visa sig funka bra. Filips magkänsla låg inte på topp efter 3 dagars skruvande.
Stefan var dock snabbast genom hela tävlingen och plockade mirakulöst hem det trots misständningar pga givarfel med en tid på 1:33.552. Snabbaste tiden sattes dock under Top 8, 1:32.463.
Filip blev blåst på finalplatsen med bara 0.45 sek, slutade 6a och Tommy 7a, 0.58sek efter Filip.

rudskogen 1 rudskogen 2 rudskogen 3 rudskogen 4

Inför finalen den 6e september på Kinekulle Ring ligger nu Stefan 1a i SM serien, Filip 3a och Tommy 7a.
Ett mycket stolt team som verkligen bevisar att delarna som JapTuning säljer håller måtten och att kunskapen inom företaget tar bilarna och förarna högst på listan inom Svenska Mästerskapet i Time Attack – serien för de mest extremt trimmade bilarna!

Missa inte att följa oss på Facebook

JapTuning Trackday 2014-05-24

juni 3rd, 2014

Efter att vi längre klurat och funderat på att arrangera en trackday blev det verklighet den 24e Maj.
Trackdayn kördes på Ljungbyhed tillsammans med MOM-Events som har banan.
Allting flöt på bra efter att vi haft en genomgång och förarmöte. Gruppindelning på förmiddagen fram till lunch, sedan ett kort förarmöte och open pitlane på eftermiddagen. En mycket lyckad dag med massor av kul körning!
Vi har fått massor av god och positiv feedback och det glädjer oss! Ser fram emot nästa trackday, tills dess lite bilder:

Alla 132 bilderna hittar ni här:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152855971692678.1073741827.260156557677&type=1

JapTuning Time Attack Team – SM Deltävling 1, Ring Knutstorp

maj 20th, 2014
Första deltävlingen av SM i Time Attack kördes på Ring Knutstorp i söndags, JapTunings bilar och förare levererade på topp! Läs mer på vår time attack-sida.
Sammanfattning från SM i Time Attack deltävling 1: Ring Knutstorp 18/5

I söndags stod JapTuning Time Attack Team redo för säsongspremiären av Nordic Time Attack som gick av stapeln på vår egen hemmabana Ring Knutstorp. Varken Tommy, Filip eller Stefan visste riktigt vart dagen skulle sluta eftersom alla tre har gjort många stora uppdateringar på bilarna under vintern, men det dröjde inte länge innan grabbarna i teamet visade vart skåpet skulle stå.

Efter första Warmup:en kändes potentialen i bilarna av och en del grova inställningar sattes inför första kvalrundan. Redan i Q1 var Stefan och Filip snabbas av alla med respektabla 1.04.X-tider, som också betydde personbästa för de båda. Tommy, som aldrig kört banan tidigare, imponerade stort med att köra stabila 1.07.x-tider och var med bra i topp 5. Lagom till Q2 började himlen öppna sig och regnet öste ner! Även om detta betydde att alla tre var klara för finalen valde vi att ge oss ut och köra full attack i regnet, allt för att kunna ställa in bilarna till en regnig final. Efter Q3 låg Stefan i topp och var nästan 10 sekunder snabbare än Tommy och Filip (som skiljdes åt med ca 0,5 sek). Väl i finalen fortsatte regnet att ösa ner och det var klart vem som var snabbast – Stefan kunde överlägset plocka hem 1:a platsen med ca 6 sekunders försprång ner till Tommy som kom på en 2:a plats. Filip fick tyvärr kämpa med en brutalt understyrd bil i finalen och missade 3:e platsen med minsta marginal.

Sammanfattningsvis slutade JapTuning Time Attack Team på 1:a, 2:a och 4:e plats – ett resultat som vi är grymt nöjda med! Grymt stor eloge till Tommy som knep 2:a platsen trots att han aldrig varit på Knutstorp tidigare, en riktigt bra insats!

Några ord från förarna:

Stefan: Med bl.a. nytt chassi, nya däck och ny motor kändes det som att vad som helst skulle kunna hända! Under träningen kände jag direkt potentialen och redan efter några varv satte jag 1:04:98 enligt min egna laptimer vilket jag jublade högt över! Efter Q1 var jag snabbast och dagens snabbaste tid på 1:04.2 tog mig till final. Väl i finalen satte jag en 1:13 tid i regnet trots en del planing vilket resulterade i en förstaplats! Grymt nöjd med dagen! Allt fungerade felfritt och jag fick inte ens testat high boost!

Tommy: Förväntningarna var inte så jätte stora då väldigt mycket i bilens chassie är nytt för säsongen. Men kände mig direkt helt hemma med hur bilen kändes och kunde förbättra vartiderna vart efter som. Sedan kom regnet och bilen kändes precis lika bra i det blöta och det gick även där att sätta en bra tid och sedan var man i finalen.

Filip: Bilen kändes kanon i torrt väglag och jag är grymt nöjd med att gå till final med en 1:04:8-tid, som var näst snabbast för dagen. Väl i finalen lyckades jag inte få till inställningarna på bilen och den var när på omöjlig att köra i det tunga regnet, en 4:e plats känns lite surt på hemmaplan men jag är grymt nöjd med teamet i sin helhet – vi kunde inte fått en bättre start på säsongen!

Nu laddar vi om för Mantorp Park den 25 Maj!

/JapTuning Time Attack Team

JapTuning Time Attack Team – Inför 2014!

mars 21st, 2014

Tiden går och med bara några veckor kvar till första bankörningen börjar det dra ihop sig!
Filips Evo har fått en rejäl bantningskur i vinter! Med ca 100kg mindre vikt och mer effekt nu bör det gå fortare nu än förra året.
Dörrarna bak är urrensade, fram är nya i plast. Plastrutor bak, kablage tillsnyggat och en del bortkapat.
De nya 18×11″ XXR fälgarna fanns inte i guld, men lösningen på det är enkel. Vi målar dem! Sedan skos dem med 295*30*18 r-däck från Hankook.
Målar har vi också gjort med Filips nya dörrar och mer skall lackas!

Stefans kaross är iväg på massage och kommer nästa vecka – då blir det full fokus på den! De nya fälgarna är lite för breda för originalkarossen men det finns ju lösningar på allt! Ny Precision 6466 turbo och ETS grenrör blir monterat samt massor av nya parts samt nytt bränslesystem bestående av catchtank, Aeromotive A1000 pump, Deatsch 1300cc spridare mm.

För mer info besök oss på facebook

IMG_2789 IMG_2796 IMG_2797  IMG_2897  IMG_2901 IMG_2902IMG_2896

JapTuning Trackday Ljungbyhed 24e Maj

december 27th, 2013

JapTuning Trackday på Ljungbyhed den 24e maj

För första gången arrangerar JapTuning AB ett bankörningsevent!

Alla är välkomna! Körning hela dagen kostar endast  500:- och anmälan görs via MOM events hemsida

http://simplesignup.se/event/37366-japtuning-trackday-paa-ljungbyhed-park

Vill man inte köra är man välkommen att komma och titta!
Kostar ingenting och parkering finns det gott om.

Vi kommer att köra i 3 olika grupper.
Grön:      Aldrig kört bana innan
Gul:         Kört bana någon gång
Röd:        Erfaren

 

07:00 – 08:00 Ankomst till banan och incheckning.
Ni får en dekal som skall sättas i vindrutans vänstra övre hörn som visar vilken grupp ni kör i.
Ni checkar in efter ni parkerat bilen vid ingången till hangaren inne på eventområdet. Bilar som skall köra parkerar i depåområdet. Övriga som kommer för att titta parkerar utanför depåområdet.

08:00-09:00 Förarmöte, obligatoriskt.
Här hälsar vi alla välkomna och pratat generellt om grunderna kring bankörning. Hur man håller i ratten, säkerhet, vad händer om man kör av? Att ha uppsikt i backspegeln, omkörningar, inbromsning, rätt växel, avkylningsvarv mm. Exempel och frågor.

09:00-09:45 Följa John varv, obligatoriskt.
En grupp i taget. Detta för att visa banans sträckning och vart man kör in på banan och vart man kör ut från banan.

Ca 10:00-12:00 Körning i grupper.
Pass om 15-20 minuter / grupp under förmiddagen.

12:00-12:45 Lunch (Varm mat kommer finnas att köpa på plats)

12:45-13:00 Förarmöte

13:00-16:00 Open pitlane, alla grupper blandat. Max 15-20 bilar år gången. Vi kommer att flagga av var 15e minut om många bilar kör så att alla ska få köra.

16:00 Körningen avslutas.

Regler för dagen:

I depå gäller LÅG hastighet. Inget burnande eller dra på. Kör bilen sakta i 1ans växel, det kommer vara fullt med folk som rör sig utanför banan som inte vill bli överkörda.

Ljudnivå Max 95db.

Alla bilar är välkomna, med några enkla regler.
Bilarna skall vara i ordnat skick – dvs inga bilar som håller på att trilla sönder. Säkerheten går först. Inga läckage eller lösa delar.

All körning sker på egen risk. Undrar ni om er försäkring för bilen gäller så är svaret i nästan alla fall nej, men kontrollera detta med ert försäkringsbolag. Om ni orsakar skada på MOM Events anläggning kan ni bli ersättningsskyldiga.
Bromsar, lysen och bälten måste fungera som det skall. Hjälm och heltäckande klädsel (bomull) är ett krav! Det är upp till var och en att kontrollera detta innan bankörningen!
JapTuning säljer bromsar till alla bilar, det är viktigt att ha färsk bromsvätska i systemet och belägg som orkar med en bankörningsdag!

Medåkning är OK så länge passageraren sitter ordentligt, är fastspänd och har hjälm samt heltäckande klädsel.

MOM events har tecknat en arrangörsförsäkring via SMA.
SMA licens gäller under eventet, det är dock upp till var och en om man vill köpa denna försäkring.
SMA är en förarlicens som kan ge ersättning vid eventuell personskada. Kostar 150:- för en engångslicens och kan köpas på plats.

Sjukvårdare finns på plats. Brandsläckare finns på plats.

Drifting är inte tillåtet då detta är en trackday.

Anmälan och betalning görs via http://simplesignup.se/event/37366-japtuning-trackday-paa-ljungbyhed-park

och alla är välkomna oavsett vad man kör för bil och oavsett om man är nybörjare eller professionell racingförare

Välkomna till en rolig dag på Ljungbyhed Park!

Ljungbyhed MOM events

Ljungbyhed 1

JapTuning news: D2 höstkampanj!

november 22nd, 2013

Fram till den 15e december så är priserna på våra coilovers och bromskit ifrån D2 kraftigt reducerade. Vi har under årens lopp sett ett mönster hos våra kunder som köper coilovers och bromskit under hösten och vintern: Dem flesta monteras först lagom till vårsolen tittar ut!

-Därav ideén till denna kampanj!

För att kunna hålla dessa otroliga priser så skeppar vi samtliga kit direkt ifrån tillverkaren D2 till Göteborgs hamn. Detta istället för att flyga hem kiten express. På så sätt sparar vi in ordentligt på den dyra flygfrakten och vi kan vi pressa priserna då vi lägger en stor order.

Kampanjen håller på fram till den 15e december. Vi beställer alla ordrar efter avslutad kampanj och tar hem det med båt. Containern ifrån D2 brukar lämna runt årskiftet och brukar anlända under februari månad. Räkna med att få era beställda delar under mars månad!

För att att vara med på kampanjen så krävs att ordern läggs inom kampanjtiden samt att betalning erläggs.

Självklart flyger vi hem kiten som vanligt om ni önskar dem på normal leveranstid vilket är ca 10 arbetsdagar om kiten ej finns i lager. Men då gäller våra ordinarie pris på kiten.

Vill ni handla D2 prylar till rabatterat pris så lägg ordern via hemsidan. Skriv ”D2 Höstkampanj” i kommentarerna, så drar vi av rabatten när vi importerar ordern till vårt affärssystem och mailar er betalningsuppgifterna.

Coilovers: Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
Sport Modified 8 995:- 5 995 :-
Track Racing 10 995:- 8 495 :-
Drift 10 995:- 9 495 :-
Pro Drift 28 695:- 24 495 :-
Super Racing 23 995:- 19 495 :-
Rally Asfalt 10 995:- 8 495 :-
Rally Grus/ snö 10 995:- 9 995 :-
Pro Rally 28 695:- 24 495 :-
Drag 10 995:- 8 495 :-
Bromskit utan dammskydd!               Pris fr. ord:           Pris fr. kampanj:
286mm 11 695:- 8 495 :-
304mm 12 995:- 9 495 :-
330mm 13 495:- 10 495 :-
356mm 16 495:- 12 495 :-
Bromskit med dammskydd!              Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
286mm 12 695:- 9 995 :-
304mm 13 995:- 10 495 :-
330mm 15 495:- 11 495 :-
356mm 16 995:- 13 295 :-
380mm 24 495:- 19 495 :-
400mm 26 995:- 22 495 :-
421mm 35 995.- 32 495 :-
Bak bromskit med fungerand handbroms på oket.    
       
Bromskit bak special! Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
330mm 17 995:- 15 395 :-
356mm 19 995:- 16 995 :-
Nyhet 2013!!  Bak bromskit med elektrisk handbroms på oket.    
       
Bromskit bak EPB! Pris fr. ord: Pris fr. kampanj:
356mm 24 395:- 20 995 :-
380mm 32 995:- 27 995 :-

D2 coils D2brake